zondag 21 april 2013

Ontdek je plekje

Meestal zijn we van mening dat we mooie plekjes moeten gaan zoeken ver van huis, bij voorkeur over de landsgrenzen heen. Maar als je wat afwijkt van de straten in je buurt, ontdek je mega veel leuke baantjes, kouterwegen en een prachtige natuur.

Dit weekend was Noor op kabouterweekend en mijn ventje wou fietsen, fietsen, fietsen. Bovendien gaven ze prachtig sportweer. Daarom was het de ideale gelegenheid om een belofte aan mijn zoon Manu in te lossen: een lange mountainbiketocht doen van meer dan 70km.

Een hele week smurfde ik het internet af naar de ideale route. Tot ik op de site van Route You terecht kwam. Iemand had de regiotour van 2007 op het net gesmeten en dat was gewoon vanuit onze voortuin te vertrekken. Ideaal.

Vrijdag deed Manu nog wat olie op het vuur en stuurde een sms naar me op het werk: "gaan niet lopen, energie sparen zodat ik je er morgen kan af rijden". De sloeber!
Zaterdag iets na 9u gingen we op pad voorzien van eten en drinken. Het plan was om iedere 10km een korte stop te houden. Hier zou ik hem iets laten eten, drinken en checken of de route niet te lang zou zijn. Ik had hem ook kunnen overtuigen om voor het middageten zo veel mogelijk kilometers af te leggen. 

 
We hadden na wat kijken op de kaart besloten om rond kilometer 50 uit te kijken naar een restaurant/brasserie. Daarna zijn het er maar een dikke 20km meer naar huis of zaten we dicht genoeg bij huis om de papa ons te komen halen. 

Iedere 10km bleef mijn beertje glimlachen, we tetterden er vrolijk op los, genoten van de prachtige omgeving en deden high fives als we weer eens een technisch stukje zonder voetje aan de grond hadden overgereden. Er was wel wat wind maar we hadden blijkbaar de juiste richting gekozen want we hadden grotendeels de wind in de rug. Oef.

Op 54 km zaten we in het centrum van Herzele en we vlogen uitgehongerd de brasserie 'Groensjurt' binnen. Een stevige biefstuk friet werd geserveerd en in een mum van tijd was deze op. Man wat hadden we een honger zeg! Na een goed uurtje pauze sprongen we vol moed terug op de fiets voor de laatste lijn naar huis.

Vanaf nu was het vooral kopwind maar de natuur was zo mooi dat het ons niet echt opviel en al vlug op bekende bodem kwamen. Uiteindelijk waren het 84 km dat Manu gereden heeft waarvan er zeker 55% off road waren. Voor een 12-jarige is dit immers geen slechte prestatie. Ik ben mega fier op mijn zoon. 

Deze morgen wou ik zeker gaan lopen want deze week was het enkel op woensdag gelukt. Het was ook al eeuwen geleden dat ik nog eens in Aalst geraakt was om met de club te lopen. De meesten waren naar de 10 Miles van Antwerpen. Lis en ik liepen een 10 km om bij te praten.

In de namiddag hebben Sofie en ik het parcours van Erpe-Mere afgereden. We waren nog maar net vertrokken of Sofie kreeg een lekke band door een doorn. 

We smeten al ons kunnen samen en Sofie slaagde er vlotjes in om de band te herstellen. Een vriendelijke meneer wou dan de band verder oppompen want met dat noodpompje liep deze altijd weer leeg. Dat ze nog eens zeggen zie dat vrouwen hun plan niet kunnen trekken...niet deze 2 hoor!

Halverwege de route smulden we een lekker ijsje bij Hoeve Van Den Bossche want geef toe, we hadden dat ECHT verdiend. Door het droge weer de afgelopen weken lag de router er super goed bij maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit zwaar werk is indien het veel geregend heeft.

En zo kan ik na het afgelopen weekend met zekerheid zeggen: ontdek je plekje dicht bij huis want het zal je aangenaam verrassen.





1 opmerking:

  1. Wat leuk, zo samen sporten met je zoon. De foto's spreken boekdelen, jullie hebben er duidelijk van genoten. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen