maandag 9 december 2013

'Eeny, meeny, miny, moe'

Ik ben, zoals ieder fervente sporter, hooked on statistics. Dankzij het leuke geschenkje van mijn ridder in 2010 is dat er niet op verbeterd. Ik kreeg de Garmin Forerunner 405 XT.

Voor de 3e keer op evenveel jaren is deze stuk. Telkens is het de batterij die faalt. Toen het nog netjes binnen de 2 jaar was, stuurde Garmin een nieuwe op. Maar nu is het verdict een herstelkost van € 100,00.

Als je weet dat zo'n uurwerk € 287,00 heeft gekost, is dit behoorlijk veel. Als je daar bovenop neemt dat het alle jaren stuk gaat aan dat batterij-probleem en slechts een levensduur van 3 jaar heeft, is dat vreselijk veel geld.

Maar wat moet je doen? Is het niet wat de monopoliesituatie van Garmin die je wat met de rug tegen de muur zet? Of is het eerder dat die reeks hele slechte batterijen had?

Ik verkies het laatste. Garmin heeft leuke en mooie speeltjes, hun My Connect is super en gebruiksvriendelijk en hun functies op de toestellen voldoen ruimschoots aan de noden van de sporters. Maar in de reeks van de Forerunner 405 XT kan het niet anders dan een structureel foutje te zijn. Ik ben echt niet de enige met dit probleem blijkt uit de vele forums.

Dus is het kiezen:

Of ik betaal de herstelkost van € 100,00 en krijg mijn horloge terug. Maar wat over een jaar? Deze reeks wordt niet meer geproduceerd. Is het wel degelijk een goede, nieuwe batterij die er in gaat zitten? Of zal het eentje zijn van een binnengebracht model met een ander defect aan?

Of ik kijk uit naar een nieuwe. Mijn voorkeur gaat uit naar de Garmin Forerunner 910 XT. Leuke multisportfunctie, past perfect in mijn triathlonverhaal. Maar welke garantie heb ik dat ik ook hier niet in het batterijen-sukkelstraatje terecht kom?

Dus keek ik uit naar een ander merk: de Suunto Ambit2 is een goede kanshebber en qua prijs net hetzelfde, iets goedkoper zelfs. Maar dit merk ken ik niet zo goed. Weet ook niet veel sporters die er mee werken. De review van Martine en Robin is lovend. Zij zijn toch wel mensen die weten waarover zij spreken.

Maar het is zoals schoenen, je ben een believer of een non-believer. Mijn voorkeur blijft de Garmin maar ik heb problemen met het feit dat ik nu reeds een nieuwe dien aan te schaffen.

Het zou netjes zijn van Garmin dat zij mij die € 100,00 in mindering brengen bij de aanschaf van de nieuwe Garmin Forerunner 910 XT met hartslagmeter. Dat is het enige correcte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten