vrijdag 10 februari 2012

Ze zijn er!

Deze week zouden ze arriveren. Deze week zou ik mijn droomschoenen eindelijk in mijn bezit hebben. Maar wanneer precies, dat wist ik niet. Dus het zijn spannende dagen geweest. Ze hebben veel kilometers afgelegd over een grote plas water. Maar vandaag is mijn lieve Daphni-fee ze aan huis komen afleveren. Ze zien er prachtig uit, ze zitten als gegoten en nu ga ik ze zo snel als mogelijk inlopen.

Ik was een trouwe Nike-runner. Tot al mijn kleine zeer vervelende blessures zich opstapelden. Looptechniek onder de loepe genomen, dat was het niet. Speciale orthopedische loopzolen aangekocht, het werd alleen maar erger. Tot ik het boek 'De geboren renner' las dankzij Tina. Ik was overtuigd en begon op blote voeten te lopen.

Vervolgens schakelde ik geleidelijk over naar mijn eerste Vibram's. Omdat de last merkbaar minder was na het lopen met de teenschoenen wist ik dat ik op de goede weg was. Ik smurfde wat rond op internet en kwam terecht bij de loopschoenen van New Balance. Zij leunden het dichtst aan bij het principe van neutraal lopen. Ik kocht me een paar om te testen. Man wat een aangenaam gevoel. Ik liep afwisselend met Nike, New Balance en Vibram's.

De klachten werden een pak minder behalve de linker achillespees. Die bleef maar zeuren. Ik ben dan bij een schitterende osteopaat terecht gekomen. Hij deed testen met alle 3 mijn soorten loopschoenen. Zijn diagnose was heel simpel: smijt je Nike's buiten en gebruik nog enkel de New Balance met de Vibram's. Deze zijn ideaal voor jou.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik investeerde en kocht mij een nieuw paar New Balance 1080 en Vibram's Speed. Alle klachten zijn verdwenen. Niets van last meer. Nada, noppes, njet, nothing, rien, niente, nul komma nul. Dus tijd om te dromen van mijn perfecte wedstrijdschoen en een nog betere trainingschoen.

Dames en heren, mag ik u voorstellen, mijn nieuwe vriend voor vele kilometers:
New Balance WR890ob
En hier diegenen die mij gaan helpen in het neerzetten van mooie looptijden op de wedstrijden. Vederlicht (161gr) en flashy - want op wedstrijd mag het dat tikkeltje zot meer zijn - mijn schatjes:
New Balance WR1400ny
Ze staan al een hele avond naast mij zodat ik ze lekker kan bewonderen en zo waar bezorgen ze me nu al vreugde. Bedankt lieve fee!!!

Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom hier in België zo weinig lopers deze schoenen gebruiken. Ze zijn zo fantastisch. Velen klagen over pijn in de knieën, de onderrug, de achillespezen, hun peesblad. Ze laten zich inspuiten, nog dikkere zolen onder hun voeten steken, etc. maar heel dikwijls is het gewoon de schoen. Pas op, geen verwijt hoor want ik was zelf niet goed bezig. Ik zat zelf in die commerciële molen of hype van overpronatie enzo. Voor enkelen is er wel degelijk medisch een hulpmiddel nodig om de pijn te minderen. Voor de meerderheid denk ik kan neutraal lopen de oplossing bieden.

Ik raad iedereen aan, probeer het, geef het een kans. Lees dat boek, denk er over na. Geef je voeten de tijd om terug sterker te worden in dat waarvoor ze zo ingenieus zijn ontworpen. Go back to the basic.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten