zondag 21 juli 2013

NY - Kick off

Zie je het al? Neen? Kijk nikeer goed. Yes indeed, de marathonvoorbereidingen voor New York zijn deze week officieel gestart.

Een beetje te vroeg? Neen, ik wil opbouwen dus start ik 4 weken vroeger dan de gebruikelijke 12 weken. Ik ga het rustig en gevarieerd aanpakken.

Streefdoel? Uitlopen....zo snel als die dag kan natuurlijk maar met een maximaal aan genieten. En dat zal al zeker zo zijn want Sofie en Bart gaan mee. Dus een mooie eindtijd zal de kers op de taart zijn.

Ik ben een echte waterman of een echte 7 (enneagram) en heb variatie, prikkels nodig. Ik heb geen zin om gedurende 16 weken enkel en alleen maar te lopen. Ik wil ook dansen, fietsen en zwemmen. Dus schuiven we dat er toch gewoon in?!

En zo ben ik begonnen met het opmaken van een schema, me een kapstok gemaakt:

- maandag = 2,5u dans (klassiek en modern)
- dinsdag = rust
- woensdag = Padi-dag dus rustige duurloop
- donderdag = intervalleksdag
- vrijdag = rustige duurloop
- zaterdag = 1u rustig zwemmen
- zondag = lange duurloop + MTB

Ook lees je overal dat je de 4 weken-regel moet respecteren: 3 weken trainen gevolgd door een week rust met misschien een wedstrijdje als afsluiter. Om de spieren ook goed te verzorgen ben ik van plan om in die rustweken mij onder handen te laten nemen door Petra Demey met een zalige Thaïse massage. Dus rustweken en wedstrijdweekends zijn:

- week 32 (05-11.08) - ?
- week 36 (02-08.09) - Jaarlijkse vrouwenweekend
- week 40 (30.09-06.10) - Hoge Veluwe Trail

Alsook moeten de lange duurlopen (LD) verantwoord opgevoerd worden naar toch enkele weken met een 30+. De 2 weken voor de marathon moet ik eens lekker ziek worden in de tapering off periode. De laatste LD van 30+ moet dus op 12 of 13 oktober zijn. Komt het er op neer dat ik vanaf 14 september ieder weekend een 30+ zal proberen te lopen. En daar is mijn type 7 terug: het moet plezant blijven, voor die afstand kan je wel al eens op een andere plek gaan lopen. Dus de komende weken wordt het internet grondig doorsnuffeld.

- zaterdag 14.09 - Sint Pietersbergtrail in Maastricht 30K
- za 21.09 of zo 22.09 - ?
- za 28.09 of zo 29.09 - ?
- za 12.10 of zo 13.10 - ?

Man man man, je moet hier toch echt voor gestudeerd hebben hoor. Maar het is een leuke uitdaging, mijn eigen gepersonaliseerd schema opstellen. Mijn kapstok wordt steeds duidelijker en duidelijker. En mijn goesting groeit met dezelfde orde. Deze voorbereiding doe ik op mijn buikgevoel zonder prestatiedrang, alleen maar genieten, genieten en nog eens genieten.

Zaterdag was ik vroeg uit de veren voor een goeie vetloop. Hiervoor had ik de vorige dagen niet de moed. Maar het deed deugd.

Vandaag ben ik gaan lopen aan de Watersportbaan. Ludo liep voor zijn verjaardag zijn Hero en startte om 9u. Het was al behoorlijk warm. Ik startte met de intentie om 15K te doen maar pffieuw, warmte en ik daarin lopen....not done. Ik heb er de brui aan gegeven. Heb me dan vooral toegelegd op supporteren.

's Middags zaten we met een mooie bende voor de lunch in Afspanning Den Bonten Os. Wat fijn dat onze stek terug open is!

Om 14u30 ben ik met Sofie, Kaat, Cliff en Valerie gaan MTB-en speciaal voor onze nieuwe koning. We deden de BLOSO-route van Erpe-Mere. Ongeveer 13K na vertrek sloeg de hitte Valerie rond de oren en besloten zij en haar man terug huiswaarts te keren. Met ons drietjes reden we verder en trakteerden onszelf op een heerlijke ijskreem.

De warmte was goed te verdragen tijdens het fietsen al hebben we zeker 3 x onze drinkbussen laten opvullen. Dorstig weertje, dat wel. We hebben de 45K uitgereden. Daarna zijn we bij vrienden een plons gaan nemen in hun lekker fris zwembad. 't Leven is schoon en het was een fijne Koningsdag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten