donderdag 23 juni 2011

Update Vibrams

Deze week al flink gelopen. Dinsdag een lichte intervaltraining gedaan samen met Lis en Karine. Ik heb er enorm van genoten, en van de training en van het gezelschap.

Gisteren was het mijn vaste Vibramsloopdag. Deze keer heb ik er 12km mee gedaan. Op het einde voelde ik een vermoeidheid aan mijn rechter enkel en achillespezen. Maar na het stretchen was dit zo goed als weg. Thuis heb ik een wisselbad genomen en alles was terug ok. Deze morgen ben ik vlot opgestaan, zonder iets van stijve spieren of pezen.

Ik heb het gevoel dat ik op een keerpunt kom. Of enkel nog trainen met de Vibrams of met de gewone Nikeschoenen. De positieve resultaten na de training zijn groter bij de Fivefingers dan bij de gewone schoenen met orthopedische loopzolen.

Mijn wedstrijden loop ik sedert april ook niet meer met deze loopzolen. Hiervoor heb ik mijn neutrale New Balance schoenen. Een droom moet ik zeggen.

Wat ik al zeker voor mezelf heb uitgemaakt is dat ik geen Nike's meer moet hebben. Hoe graag ik er ook mee gelopen heb, ze helpen mijn kniƫn om zeep. Toch wil ik het merk zeker niet afbreken. Tenslotte is een loopschoen zeer persoonsgebonden. Wat voor mij schitterend werkt, is niet noodzakelijk een oplossing voor een ander. Dus geen boehoe naar Nike of andere merken.

Ik ben echter overtuigd dat natural running beter is voor je lichaam. Ik kan na 6 maanden wel genoeg aantonen dat dit zo is: geen knieklachten meer, geen pijn meer in mijn peesblad, geen lage rugpijn meer na lange duurloop, hogere basissnelheid (maar dat is ook door de schema's van mijn coach), het back-to-the-nature-gevoel.

Je moet enkel het lef hebben om in het begin je snelheid aan te passen. Het trager lopen geeft je lichaam de kans om zich aan te passen. De houding van je lopen verandert mee met die schoenen. Zo ben ik een voorvoet loper aan het worden, loop ik met een rechtere rug en gebruik ik mijn armen meer. Het is comfortabeler lopen geworden.

Het kriebelt meer en meer om lange afstanden te lopen in volle natuur. De rasechte trails, ze lonken naar me. Maar eerst mijn geplande marathons, ze zijn een goede voorbereiding voor de lange 50, 60 of meer kilometers van dergelijke uitdagingen.

Vrijdag nog een kleine rustige 10km en zondag onze seizoensafsluiter. Mijn deel van de Ekiden is 9km. Zou dat lukken in 45 minuten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten