maandag 22 oktober 2012

Napaiji MP3 - Test 2

Vorige week zaterdag stond ik met het gezin aan het zwembad. Bleek dat er waterballet was en de training niet doorging. Niemand van de organisatie had de leden verwittigd dus zijn we terug naar huis moeten gaan. Ik heb de Napaiji MP3 dan niet kunnen testen.

Afgelopen zaterdag was er dus een nieuwe poging. Deze keer konden we wel zwemmen. Bij de eerste test had ik wat sukkeling met de oortjes. Mijn echtgenoot zegt dat ik chipsoortjes heb dus je hebt al een idee...ik heb kleine oren. Ze werken niet goed (ik ben namelijk half doof) en bovendien niet de gemakkelijkste om plugs in te steken. Ik was dus al heel blij dat de fabrikant er allerlei formaten van oordopjes standaard ingestoken heeft. Het allerkleinste formaat is bijna gepast voor mij.

Bij de vorige test was de muziek een paar keer uitgevallen omdat er water in mijn badmuts gelopen was en dus ook in mijn oren. Daarom heb ik de tijd genomen om de oortjes nu goed in te steken, vervolgens de badmuts er stevige over en plons het water in.

Het ingestelde doel: 1u zwemmen. Ik vroeg me eigenlijk af hoe de afgelegde afstand wel berekend wordt. Het moet ergens een gemiddelde zijn want er zit geen gps of iets dergelijks ingebouwd. Welk tempo dient men dan ook te zwemmen zodat de werkelijkheid overeenstemt met wat het toestel aangeeft op het einde van de oefening?

Ik ben een relatief goede zwemmer. Met mijn schoolslag kan ik stevig doortrekken maar in crawl faal ik. Dus deze ga ik niet doen. Daarom had ik besloten om een voor mij gemiddeld tempo aan te houden, non-stop te zwemmen en zelf te tellen.

Het is wel zalig hoor om te zwemmen met de MP3. Je hebt je muziek bij je, je stoort je minder aan je omgeving zoals lompe walvissen in het zwembad en de tijd vliegt voorbij. Het is wel goed opletten dat er geen water in de badmuts komt want dan is het geprutst. Eén van beide oortjes gaat gegarandeerd niet spelen. Maar aangezien ik me goed geprepareerd had heb ik er geen last van gehad. Het staat trouwens ook in de handleiding dat het apparaat best gebruikt wordt met een badmuts aan.

Het toestel geeft een piepsignaal als je halverwege je oefening bent. Vervolgens krijg je die piep ook 1 minuut voor het afronden van de oefening. Je muziek die je er opgezet hebt, speelt in shuffle af. Wanneer de oefening start en stopt, doet je muziek hetzelfde. Ook het volume van je muziek is goed regelbaar. Wanneer iemand het toestel met mijn volume in zijn oren steekt, springt die gegarandeerd uit het water. Maar er is een ruime marge tussen stil en luid dus voor alle hoortypes zit er wel iets tussen.

Resultaat?
Volgens het apparaat heb ik 2.550m afgelegd terwijl ik in mijn telling aan 2.600m (52 x 50m) zat. Redelijk accuraat vind ik toch. Een garmin loophorloge of Edge voor het fietsen heeft toch ook een afwijkingspercentage. Alle toestellen hebben dat trouwens. Nu vind ik 50m een behoorlijke kleine afwijking. Had ik trager gezwommen dan was dat in mijn voordeel geweest. Over 50m gaan we niet neuten hé!

De batterij is ook heel sterk. Je hoeft het toestel niet constant op te laden. Sedert het eerste gebruik (3 weken) heb ik deze nog niet opnieuw moeten insteken. Er is trouwens ook een indicator die je laat zien hoeveel batterij je nog hebt.

Volgende keer ga ik het toestel gebruiken met de module afstand. Dit houdt in dat ik zal ingeven hoeveel meter ik wil zwemmen. Het toestel zal dan de tijd registreren die ik hiervoor nodig had.

En als laatste test ga ik het toestel in de module muziek gebruiken. Dan zwem je gewoon zonder ingestelde oefening maar speelt je muziek gewoon af.

Conclusie:

Voor wat er beloofd wordt door de fabrikant voldoet het toestel aan al de punten. Ik ben nu wel iemand die steeds de handleiding en/of opstart CD naleest voor het eerste gebruik. Dat is volgens mij een vanzelfsprekendheid. Ik ben me wel terdege bewust dat ik behoor tot het kleine percentage van mensen die hiervoor de moeite doen. Ook deze is gebruiksvriendelijk en duidelijk opgesteld.

Wat er misschien toch aan verbeterd mag worden of beter, wat ik persoonlijk vond dat er aan ontbrak?
* De oortjes toch iets beter laten werken bij binnensijpeld water (niet iedereen zal de moeite nemen om zich degelijk te prepareren of met een badmuts op te zwemmen).
* De mogelijkheid om je totaal van de oefening en/of globaal totaal te downloaden op je PC.
* Misschien in de toekomst linken met een hartslagmeter? Dit zou het af maken voor de statistieken freaks zoals ik :-).
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten