donderdag 20 oktober 2011

Vibram's en Barca

Dinsdag nog wat versnellingen gedaan met Tijl en Luk. Het ging niet van een leien dakje maar ik mag niet klagen. De keel deed wat pijn en de neus liep al even hard als ikzelf, maar afgezien van dat toch 3/5 voor mijn intervals. Dit is geen slechte score. In totaal een 9K gelopen en onze uitlaten zijn stofvrij ;-o)

Woensdag was het een zeer korte en rustige training, amper 8K gelopen met mijn teenschoenen. Ik heb niet eens een druppel zweet gehad. Eens de zon weg, viel de temperatuur omlaag en was het al behoorlijk koud. Ondanks droge en warme kledij was ik toch helemaal verkleumd toen ik Noor oppikte aan het zwembad.

's Avonds was er de reportage op Volt over de Vibram's Fivefingers. Zoals ik had gedacht hebben ze de schoenen getest op de verkeerde manier. Dit zijn schoenen die het nature running stimuleren, die het op blote-voeten-lopen-gevoel willen versterken. Ze zijn vooral voor het lopen in de NATUUR dus bij voorkeur niet de straat of hoofdzakelijk verharde wegen.

Bovendien staat er uitdrukkelijk bij dat je het dragen van de Fivefingers moet opbouwen. Tenslotte verander je je landing op je voorvoet en laat je je achillespezen flink wat rekken. Soit, in Volt hebben ze de schoenen 1 keer aan lopers gegeven en deze voluit er mee laten gaan. TUURLIJK vinden die dat niet goed, het is wennen aan het gevoel dat iedere teen apart zit. En dan die analyse op de loopband. Wat een klucht. Ik ga het niet te lang maken maar ik vind de test van Kobe Nielsen totaal misplaatst voor het product.

Mijn persoonlijke ervaring geeft dat ik de juiste keuze gemaakt heb om met de Vibram's mijn voeten te verstevigen. Ik heb na 8 maanden een betere loophouding die niet belastend is voor mijn rug en knieën. Alsook ben ik van een hielloper naar een voorvoetloper geëvolueerd. Van dure super uitgebalanceerde schoenen en orthopedische loopzolen ben ik naar simpele neutrale schoenen gegaan. Kan ik het iedereen aanraden? Wie ben ik om te zeggen welke schoenen je best draagt, alleen zijn ze het proberen waard ALS JE HET TIJD GEEFT.

Ik heb er al veel kilometers mee gelopen, gewandeld, gefietst, in beken mee geploeterd, in bossen mee geklauterd, rotsen mee beklommen, mee gaan werken,....en ik ben er aan verslaafd!

Vandaag ben ik ook aan de praktische organisatie begonnen voor de Zurich Marato de Barcelona op 25 maart 2012. Mijn inschrijving voor deze marathon is een feit.

De start en finish is op het Plaça d'Espanya en ons hotel, Tryp Barcelona Apolo Hotel ligt op 6 minuten daar vandaan. Ik heb onze vluchten ook geboekt maar nog geen bevestigingsmail gekregen. Ik weet dus niet of het geld van onze VISA gegaan is of niet.

Vorig jaar had ik een gelijkaardig probleem bij het boeken van ons skimateriaal. Het bedrag is dan uiteindelijk drie keer van de rekening gegaan en het heeft maanden geduurd eer ik dat terugbetaald kreeg. Met mijn stoot bij mijn marathon van Berlijn nog fris in het geheugen, besloot ik af te wachten tot maandag om een nieuwe poging te doen. To be continued...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten